klik sini

Tuesday 29 November 2011

Kartunis Malaysia

        Time aku kecik-kecik dulu...minat baca kartun..tak kira la kartun apa..janji kartun..ingat lagi malajah Gila-Gila dengan Ujang? ni merupakan majalah lawak malaysia yang dihasilkan oleh kartunis-kartunis malaysia...tak ketinggalan jugak Atok oleh Ujang, Blues oleh brader Aie, Ubi pulak Aku,dia dan Volkwagen, Bersama Selamanya oleh Gayour, dan lain-lain...







        Sebenarnya ramai kartunis-kartunis yanga ada di malaysia...antaranya Zainal Buang Hussein, Nik, Sukun, Aza, Bawang, Rambai, Ben, Asan, Datuk Lat, Jaaf Taib, Aloy, Amir Astar, Lengkuas, Kulat dan ramai lagi la...nak senarai kat sini belum tentu cukup...sekarang pun makin ramai lagi...dah bermacam-macam majalah dah ada dipasaran...orang zaman sekarang lebih berminat kepada karya dari luar negara..manga dan anime dari jepun...tak dinafikan karya mereka amat baik..tetapi karya kartunis-kartunis malaysia mempunyai indentiti sendiri yang mana masih menerapkan nilai-nilai karya yang melambangkan negara kita. Contohnya gambaran dan gaya hidup perkampungan yang mana mampu menarik minat orang luar dan juga rakyat tempatan.


       Akhir sekali marilah kita menyokong kartunis-kartunis kita dan membantu dalam industri komik malaysia. Mereka anak-anak tempatan yang mampu memberi hasil karya yang baik untuk rakyat tempatan dan juga orang luar.

No comments:

Hasbullah Hamzah Blog

klik sini