klik sini

Saturday 18 February 2012

Tutorial : Text Kesan Api Cara Mudah


Tutorial kali ni memang panjang….dan perlukan kerajinan…supaya kesan yang dihasilkan menarik dan realistik….moh ikut tutorial yang aku sediakan…huhuhuhuhu…




1.       Mula-mula pilih File>new..untuk tutorial ni aku guna size 1300x750 dengan resolution 72 serta background content gunakan white…



2.       Okeh sekarang pilih Paint Bucket Tool (G) dan gunakan black…warnakan ruang anda tadi…



3.       Kemudian tulis mengikut kesukaan anda menggunakan Horizontal Type Tool (T) …aku tulis L-Studio bagi tutorial kal ni….gunakan warna yang orange yang agak terang…



4.       Siap tulisan…pilih Layer>Layer Type>Bending Options…ikut setting kat bawah ni…




5.       Dah siap…tulisan akan jadi macam ni…sekarang cari gambar api yang sesuai…


6.       Ni gambar yang aku download kat pakcik google..hehehhehe…


7.       Okeh pilih Quick Selection Tool (W) dan kurungkan sebahagian api tadi mengikut kesesuaian kemudian tarik tetingkap api keluar supaya mudah memindahkan api tadi kepada ruang tulisan anda tadi…tekan Ctrl+Alt dan tarik api kedalam ruang tulisan anda…



8.       Api dah masuk..sekarang kecilkan api tadi mengikut tulisan anda…rotate sedikit supaya sesuai dengan tulisan…





9.       Untuk membuatkan api tadi mengikut tulisan…pilih Edit>Transform>Warp..



10.   Okeh api tadi dah jadi macam ni..ada petak-petak untuk memudahkan anda mengubah api tersebut….lihat gambar kat bawah ni…



11.   Api aku dah jadi macam ni…kemudian ulang cara yang sama untuk seterusnya….so memang kena rajin sikit la….tapi tukar-tukar sikit api..supaya tak nampak sama untuk semua tulisan…




12.   Siap suda api aku..tapi bukan dah siap sepenuhnya..kena tambah efek sikt…baru cantik tertarik kau memang da boom!!!huhuhuhuhu…



13.   Tambah layer baru….kemudian tukar warna foreground dengan warna dark orange dan background light orange…



14.   Pilih Brush Tool..pilih yang hard round..size 4 px..hardness 100% dan opacity pun 100%...


15.   Setting terakhir untuk brush adalah pada brush panel tool…selalu ada kat sebelah kanan…pastu ikut setting kat bawah ni…





16.   Setting dah siap…so boleh la wat efek…lukis ikut tulisan anda…macam gambar kat bawah ni…



17.   Langkah terakhir adalah tukar foreground kepada light orange…pilih Brush Tool..pilih yang soft round..size aku guna 90px..ikut tulisan anda..jangan terlalu besar…hardness 0% kemudian opacity 20%....




18.   Lukis efek  pada bahagian yang sesuai macam aku wat ni…



19.   Okeh..siap!!! amacam ok tak?aku dah cuba wat sedetail mungkin..so kalau ada bahagian-bahagian yang tak jelas..komen jer…



Kalau ada yang tak faham atau ada kaedah lebih mudah…boleh komen…sama-sama kita belajar dan berkongsi ilmu…  :)

Hasbullah Hamzah Blog

klik sini